IOP-en er skolens arbeidsverktøy, og skal være et dynamisk dokument til bruk når skolen planlegger, gjennomfører og vurderer opplæringen. IOP-en skal ta utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket og læreplanen i de ulike fagene. Den individuelle opplæringsplanen må samordnes med planen for klassen, slik at den individuelt tilrettelagde opplæringen ses i sammenheng med den samlede opplæringen eleven får. IOP-en trenger ikke å være et omfattende dokument, og innholdet i planen skal være nyttig og praksisnært.
Skolen skal evaluere utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen en gang i året
En gang i året skal skolen utarbeide en skriftlig oversikt over den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, og vurdere utviklingen til eleven ut fra målene som er satt i IOP-en. Eleven eller foreldrene skal få tilgang til oversikten og vurderingen.
I tillegg til den årlige evalueringen har eleven rett til individuell vurdering, det vil si underveisvurdering og sluttvurdering i fag, orden og oppførsel. Underveisvurderingen kan skrives i IOP-en, da den vil være et grunnlag for vurderingen til årsrapporten.
Når skolen har vurdert elevens utvikling må de også vurdere om eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, eller om hen kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Denne vurderingen må de gjøre i samarbeid med foreldrene og/eller eleven.
Skolen må henvise på nytt til PP-tjenesten hvis de mener at eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring etter at perioden for den sakkyndige vurderingen er utløpt, eller hvis de mener at elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring er endret.