Det er skolen som i praksis ivaretar informasjonsplikten på vegne av kommunen. Skolen skal sørge for at elever og foreldre får den informasjonen de trenger. Informasjon må gis på en måte som er forståelig og tilpasset for mottakerne.

Skolene gir generell informasjon på foreldremøter, i klassen, på skolens nettsted, gjennom læringsplattformer, på e-post, eller sms.

Skolens informasjonsplikt omfatter generell informasjon til elever og foreldre. Skolen skal også gi spesifikk informasjon til enkeltelever og foreldre i forbindelse med konkrete saker.

I eksempler på hva det skal informeres om:

opplæringen
rettigheter vedrørende skolemiljø (kap 12)
rettigheter vedrørende fysisk skolemiljø (se forskrift om helse og miljø § 17)
skolereglene (§ 10-7)
fritak fra opplæringsplikt (§ 2-2 tredje ledd)
fritak fra aktiviteter ut fra egen religion eller livssyn (§14-6)
om retten til opplæring i og på samisk (§ 3-2)
om andre språkrettigheter (kapittel 3)
rutiner
det daglige arbeidet
andre rettigheter som for eksempel skyss, leksehjelp, SFO, permisjoner etc.
skolens behandling av personopplysninger

NB! Listen er ikke uttømmende.