Oppmålingsmyndigheten er en nøytral instans hvor offentlige organer og private personer kan få den nødvendige hjelp og
bistand de trenger i de fleste oppmålingsarbeider og spørsmål.
Når det skal opprettes en ny eiendom, må grunneier søke om dette.
Det blir så foretatt en formell behandling etter plan- og bygningsloven (Pbl).
Når tillatelsen er gitt blir det avholdt en oppmålingsforretning og det blir utstedt matrikkelbrev.
Dersom du lurer på noe i forbindelse med adresser, gatenavn, stedsnavn, husnummer, arealer, eiere, fastmerker, fradeling, bortfeste av tomt, grensepåvisning, gårds- og bruksnummer eller målebrev kan vi kontaktes gjennom kommunens servicekontor på telefon 69225500.
Når det skal søkes om å opprette en ny eiendom skal følgende søknadsskjemaer benyttes med vedlegg:
- Søknad om tillatelse til tiltak.pdf - Direktoratet for byggkvalitet
- Opplysninger om tiltakets ytre rammer og bygningsspesifikasjon.pdf - Direktoratet for byggkvalitet
- Gjenpart av nabovarsel.pdf - Direktoratet for byggkvalitet
- Kvittering for nabovarsel.pdf - Direktoratet for byggkvalitet
- Kart, situasjonsplan - Velkommen til kartsidene i Rakkestad kommune (eventuelt kontakt servicekontoret for hjelp med utskrift)
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning, søknadspliktige tiltak – Kartverket.no
Når det søkes om oppmåling av eksisterende eiendom skal følgende søknadsskjemaer benyttes med vedlegg:
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning, for saker etter matrikkelloven som er unntatt fra byggesaksbehandling – Kartverket.no
- Naboliste - (kontakt servicekontoret for utskrift)
- Kart, situasjonsplan - Velkommen til kartsidene i Rakkestad kommune (eventuelt kontakt servicekontoret for hjelp med utskrift)