Hvis eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen selv med tiltakene skolen setter inn innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring for 1.-4. trinn, har eleven rett til individuell tilrettelegging.
Det er skolen som avgjør om eleven har rett på slik tilrettelegging, og hva retten innebærer.
Hvis eleven kan ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring må skolen hente inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
Hvis det er foreldrene som mener at barnet deres ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, kan de kreve at skolen fatter et vedtak der de tar stilling til om eleven har rett til individuell tilrettelegging eller ikke.
Individuell tilrettelegging er delt inn i flere rettigheter
- personlig assistanse
- fysisk tilrettelegging
- tekniske hjelpemidler
- opplæring i mobilitet
- individuelt tilrettelagt opplæring
En elev kan ha behov for tilrettelegging knyttet til en eller flere av disse rettighetene.
Rettighetene er individuelle, og for å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et vedtak