Barnets beste
I opplæringslova har barnets beste kommet inn som en egen bestemmelse om det beste for eleven
I alle handlinger og avgjørelser som retter seg mot elever, skal elevens beste være et grunnleggende hensyn.
Elevens beste vurderinger gjelder ikke bare gjelder vedtak, men generelt for alle handlinger og avgjørelser som gjelder elever etter opplæringslova.
Ved vedtak skal foretas en konkret vurdering av hensynet til barnets beste all saksbehandling.
En saksbehandling som gjelder barn, skal i følge barnekonvensjonen være barnevennlig, effektiv og lett tilgjengelig.
En barnevennlig saksbehandling forutsetter at eleven har mulighet til å forstå hva som skjer med saken sin, og hvilke rettigheter han eller hun har.
Elevenes rett til medvirkning
Retten til å bli hørt og gi uttrykk for sine meninger - og medvirke - er en grunnleggende rettighet for elevene, akkurat som prinsippet om barnets beste. Rettigheten følger blant annet av Grunnloven, barnekonvensjonen og barnelova.
Barns rett til å bli hørt og til å medvirke er tett knyttet sammen med prinsippet om barnets beste.
Det skal ikke foretas en vurdering av det beste for eleven uten at eleven er hørt og har fått anledning til å uttrykke seg.
Skolen skal sikre at man ivaretar retten elevene har til å bli hørt i alle saker som gjelder dem selv etter opplæringsloven.
Elevene skal bli hørt, og det skal legges vekt på meningene deres etter alder og modning.
Elevene har en rett til å ytre seg fritt.