Hva er gjort ?
I perioden fra prosjektoppstart i oktober 2023 til dagens dato er det først utført en behovsanalyse og deretter en alternativanalyse.
Behovsanalysen
Behovsanalysen vurderer dagens tilfredsstillelse av interessentenes behov og tilstanden til bygningene. Den tar også hensyn til fremtidige behov, som antall grupperom og størrelsen på klasserommene. Dokumentet beskriver også kommunens mål for prosjektet og hvilke krav som skal oppfylles.
Alternativanalysen
Alternativanalysen bygger videre på behovsanalysen og utvikler evalueringskriterier basert på mål, “skal-krav”, “bør-krav” og ønsker.
Det er identifisert flere ulike alternativer, som er grovsortert og resulterte i 4 alternativer man analyserer videre. Disse fire er kostnadsberegnet og også evaluert kvalitativt på hvordan de scorer på evalueringskriteriene.
Den kvalitative vurderingen er så rangert.
Alle kostnadsestimater inneholder MVA, usikkerhet og totale prosjektkostnader.
Det siste arbeidet som er gjort i prosjektet er at styringsgruppen den 05.04.24 innstilte hvilket alternativ man anbefaler.
Veien videre?
Styringsgruppen har innstilt sitt alternativ til politikerne. Dette tas opp til politisk behandling i velferdsutvalget 28. mai og i teknikkutvalget 29. mai. Deretter følger politisk behandling i formannskapet 5. juni og kommunestyret 15. juni.
Innsyn i dokumenter
Vi har stor forståelse for at det er mye interesse rundt prosjektet, noe vi anser som meget positivt. Vi kan ikke dele innhold i dokumentene som er produsert, eller innholdet i de ulike alternativene før dette er presentert politikerne.
Sakens dokumenter sendes velferdsutvalget og teknikkutvalget en uke før møte. Dokumentene legges også ut på kommunens hjemmeside.
Neste infoskriv
Neste informasjonsskriv kommer før sommeren.
Ved spørsmål kontakt Espen Jordet på
espen.jordet@rakkestad.kommune.no
Mvh
Rakkestad kommune og PPM Prosjekt.
Identifisering Grovsortering Analyse Oppsummering