Målsetting
Målsettingen er en forenklet dialog - blant annet ved at det gis raskere svar på henvendelser og det bidrar til å forbedre de offentlige tjenesteytelser som en helhet.
Gradvis innføring i Rakkestad kommune
Rakkestad kommune vil fra 1. mai 2016 gradvis innføre digital forsendelse av sin post til innbyggere og næringsliv.
Adresseinformasjon hentes fra et nytt kontakt- og reservasjonsregister som inneholder mobilnummer, e-post adresse, digital postkasse og reservasjonsstatus. Registeret er en fellesløsning som alle offentlige virksomheter er pålagt å benytte ved digital forsendelse.
- All post sendes i utgangspunktet til mottakers postkasse i nettportalen Altinn.no, men har mottaker valgt en elektronisk postkasse – Digipost.no eller e-boks.no – så sendes den elektroniske posten dit.
- Når forsendelsen ankommer den elektroniske postkassen sendes det ut en varsling til mottaker på SMS og/eller e-post.
- Har mottaker reservert seg mot digital post - sendes posten som papirpost.
- Har mottaker aldri benyttet en offentlig tjeneste på nett som krever innlogging via ID-porten – sendes posten som papirpost.
- Åpnes ikke posten i Altinn innen 2 virkedager – sendes posten som papirpost.
- Åpnes ikke posten i Digipost eller e-Boks – sendes posten IKKE som papirpost. Dette fordi mottaker har gjort et aktivt valg og sagt ja til å motta post digitalt.
Du finner mer informasjon hos Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi):